Reklama
 
Blog | Zuzana Janouškovcová

Kde domov Tvůj? Eva kupuje česká jablka…….

Pořád o tom někde čteme – Češi si navzájem závidí. Jsme závistivý národ. Možná je to část naší netečnosti a našeho romantického pragmatismu. Úspěch začíná být pomalu i pro nás Čechy samozřejmostí, prozatím alespoň pro ty úspěšné.

Připadá mi, že je nejvyžší čas, si všechno dobře rozmyslet. Nikdy jsme to neměli ve zvyku, poučit se ze zaběhlých praktik našich západních sousedů, raději to všechno děláme po svém – třídíme/netřídíme odpad, vykupujeme/nevykupujeme láhve, o plastových láhvých nemluvě. Pořád zůstáváme navztekanými sousedy, kteří hážou sousedova jablka zpátky přes plot a poté se s ním soudí, zůstáváme nešťastnými majiteli jabloní. Z obchodu si pak všichni přineseme domů jablka španělská, italská, exotická.

Nechci vzbudit představu kritického patriotismu, kritičnost nám čechům vůbec nechybí. Nechci hlásat, jak málo jsme uvědomnělí a ekologičtí. Chci říci: já kupuji česká jablka. Kde domov Tvůj? Jaká jablka kupuješ Ty?

 

Reklama

 

Naši západní sousedé se upjali na tuto sousedskou či regionální solidaritu právě v dobách ekonomické stagnace, rostoucích nabídek a dostupnosti levnějších trhů rozvojových zemi. Utvářely se celonárodní, ale především regionální kampaně nejenom v Rakouzsku a Německu. Platí tam všeobecné nepsané krédo – koupí regionálního produktu podpořím nejenom podnikatele samotného, všichni sedíme na stejné lodi – podpořím také sám sebe. Daří se lidem na menším městě dobře, chodí ke kadeřnici, kupují noviny, kupují květiny v zahradnictví, vaří v neděli svíčkovou a odpoledne špazírují do cukrárny. Nejsou z nich nešťastní majitelé jabloní.

 

Je to očividné, samozřejmě, ještě nebylo nejhůř, je to realita – nedaří se nám ekonomicky nejlépe. Jsme bezradní, jsme romatičtí pragmatici – není práce, nejsou peníze – nejsou peníze, není práce. Není nejhůř, mohlo by být lépe. Proč tedy dopouštíme, aby se na českém území v takové míře vyskytovaly supermarkety, které v rámci svého sortimentu nabízí minimum českých výrobků? (viz. http://ekonomika.idnes.cz/penny-market-znovu-klame-za-ceske-oznacil-desitky-vyrobku-z-ciziny-1fy-/ekoakcie.aspx?c=A120222_091608_ekoakcie_spi). Je to levné, je to hezké, moderní a stylové – je to tou reklamou, říkáme si, chceme být západní – kupujeme anglické jogurty. Neuvažujeme. Je to tou reklamou. Nevíme nic o jogurtech, které vydrží transporty vícero dní, skladovací podmínky.

Neuvažujeme, nevěříme, že tím nejvíce ubližujeme sami sobě, našim sousedům a nejenom našim jabloním. Já, Zuzana, kupuju česká jablka. Jsem pro rozvoj regionálního hospodářství a sousedské solidarity. Chci mít na výběr mezi čerstvím jogurtem ze sousední vesnice a nějakým jiným. Chci aby do mého okolí plynuly dotace pro všechny, kteří pěstují, chovají a vytváří. Kde domov Tvůj? Co kupuješ Ty?

 

Plakát © Zuzana Janouskovcova, 2012, Koláž s použitím Fota ‚Jabloň‘ od Pavol Gali