Připadá mi, že je nejvyžší čas, si všechno dobře rozmyslet. Nikdy jsme to neměli ve zvyku, poučit se ze zaběhlých praktik našich západních sousedů, raději to všechno děláme po svém – třídíme/netřídíme odpad, vykupujeme/nevykupujeme láhve, o plastových láhvých nemluvě. Pořád zůstáváme navztekanými sousedy, kteří hážou sousedova jablka zpátky přes plot a poté se s ním soudí, zůstáváme nešťastnými majiteli jabloní. Z obchodu si pak všichni přineseme domů jablka španělská, italská, exotická.
Nechci vzbudit představu kritického patriotismu, kritičnost nám čechům vůbec nechybí. Nechci hlásat, jak málo jsme uvědomnělí a ekologičtí. Chci říci: já kupuji česká jablka. Kde domov Tvůj? Jaká jablka kupuješ Ty?
Naši západní sousedé se upjali na tuto sousedskou či regionální solidaritu právě v dobách ekonomické stagnace, rostoucích nabídek a dostupnosti levnějších trhů rozvojových zemi. Utvářely se celonárodní, ale především regionální kampaně nejenom v Rakouzsku a Německu. Platí tam všeobecné nepsané krédo – koupí regionálního produktu podpořím nejenom podnikatele samotného, všichni sedíme na stejné lodi – podpořím také sám sebe. Daří se lidem na menším městě dobře, chodí ke kadeřnici, kupují noviny, kupují květiny v zahradnictví, vaří v neděli svíčkovou a odpoledne špazírují do cukrárny. Nejsou z nich nešťastní majitelé jabloní.
Je to očividné, samozřejmě, ještě nebylo nejhůř, je to realita – nedaří se nám ekonomicky nejlépe. Jsme bezradní, jsme romatičtí pragmatici – není práce, nejsou peníze – nejsou peníze, není práce. Není nejhůř, mohlo by být lépe. Proč tedy dopouštíme, aby se na českém území v takové míře vyskytovaly supermarkety, které v rámci svého sortimentu nabízí minimum českých výrobků? (viz. http://ekonomika.idnes.cz/penny-market-znovu-klame-za-ceske-oznacil-desitky-vyrobku-z-ciziny-1fy-/ekoakcie.aspx?c=A120222_091608_ekoakcie_spi). Je to levné, je to hezké, moderní a stylové – je to tou reklamou, říkáme si, chceme být západní – kupujeme anglické jogurty. Neuvažujeme. Je to tou reklamou. Nevíme nic o jogurtech, které vydrží transporty vícero dní, skladovací podmínky.
Neuvažujeme, nevěříme, že tím nejvíce ubližujeme sami sobě, našim sousedům a nejenom našim jabloním. Já, Zuzana, kupuju česká jablka. Jsem pro rozvoj regionálního hospodářství a sousedské solidarity. Chci mít na výběr mezi čerstvím jogurtem ze sousední vesnice a nějakým jiným. Chci aby do mého okolí plynuly dotace pro všechny, kteří pěstují, chovají a vytváří. Kde domov Tvůj? Co kupuješ Ty?
Plakát © Zuzana Janouskovcova, 2012, Koláž s použitím Fota ‚Jabloň‘ od Pavol Gali